Schoolleiders maken kennis met leerKRACHT
Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering. Samen met het team werk je zo aan nóg beter onderwijs. Het programma leerKRACHT kan een team hierbij ondersteunen. Sinds dit schooljaar loopt de begeleiding van de verbetercultuur binnen de RVKO via de afdeling Onderwijs en Identiteit (O&I) van het bestuursbureau. Door het jaar heen worden bijeenkomsten georganiseerd. Op donderdag 25 januari stond er weer een op de planning: leerKRACHT onboarding voor (startende) schoolleiders op een leerKRACHT-school.
Veel RVKO-scholen werken op het gebied van verbetercultuur al langere tijd met het programma leerKRACHT. Voor de duurzame ontwikkeling van de verbetercultuur is het van belang dat alle collega's binnen de school bekend zijn met de methodiek. Nieuwe collega's die de methode niet kennen, worden meteen aangehaakt. Op die manier heeft het inzetten van de verbetercultuur de grootste kans van slagen en wordt het een succes.
Schoolleider-arena
Tijdens tweede leerKRACHT bijeenkomst voor schoolleiders dit schooljaar werd er kennis gemaakt met de methodiek leerKRACHT én werd er meteen geoefend. Daarnaast was er ruimte voor de ruim 20 schoolleiders om samen na te denken over hoe ze de nieuwe kennis kunnen vertalen naar hun dagelijkse praktijk. Ze gingen aan de slag met teamprocessen, de jaarbordsessie en het inspiratieverhaal (storytelling). Het van en met elkaar leren gebeurde via een schoolleider-arena met ervaren schoolleiders van een leerKRACHT-school. Wat zijn hun ervaringen, wat werkt en wat kan helpen om weer verder te komen? De deelnemers gaven aan deze werkvorm als heel waardevol te ervaren, omdat deze aanpak inzicht, rust en vertrouwen gaf en uitnodigde voor een vervolggesprek.
De aanwezige schoolleiders waren enthousiast over de bijeenkomst en de methode. Zij deelden hun ervaringen:
‘Faciliteren van uitwisseling zorgt voor inspiratie en geeft mij energie. Dankjewel!’
‘Zo’n heerlijke input en inspiratie van beiden, mooie inzichten opgedaan.’
‘Fijn dat we door de goede voorbeelden en inzet van werkvormen alles direct op school kunnen uitvoeren.’