De stem van de leerling

25/4/2023

Al enige tijd geven verschillende collega’s van de scholen en het bestuursbureau vorm en inhoud aan het Strategisch Verhaal voor de periode 2024-2028. Dit richtinggevende beleid is uiteraard gericht op het geven van het beste onderwijs voor onze leerlingen. Daarom mag hun stem niet ontbreken bij het opstellen van dit verhaal.

Vanaf eind mei vonden leerlingarena’s plaats op zes RVKO-scholen: St. Michaëlschool, de Oosthoek, Oscar Romeroschool, Dr. Schaepmanschool, de Bavokring en Mgr. Bekkersschool. Deze scholen zijn gekozen op basis van de populatie, de locatie en het concept van de school, om zo een goede afspiegeling te krijgen van het totaal van de RVKO-scholen.

Leerlingarena:

Evelyne Derks MEd, bovenschools begeleider verbetercultuur, ging in gesprek met drie groepen van elk acht leerlingen uit de groepen 5 t/m 8. Een leerlingarena is een werkvorm van LeerKRACHT om feedback, wensen en ideeën van leerlingen te ontvangen met een binnenkring van leerlingen en een buitenkring van toehoorders.

Evelyne: ‘In dit geval bestond de buitenkring uit medewerkers van scholen en het bestuursbureau én een vertegenwoordiger van de oudergeleding van de MR. Er werden vragen gesteld vanuit drie (van de vier) domeinen van het Strategisch Verhaal: kansrijk onderwijs, houden van de wereld, verbinding en dialoog. Bij het domein ‘Houden van de wereld’ kun je denken aan vragen zoals: ‘Waar word jij blij of juist verdrietig van in de wereld?’, ‘Wat zou jij wensen voor de wereld?’. Bij ‘Verbinding en dialoog’: ‘Hoe zou jij andere kinderen op school beter kunnen leren kennen?’. En bij ‘Kansrijk onderwijs’: ‘Als je kon toveren, wat zou jij dan zó veranderen dat er kansen zijn voor iedereen?’. De kinderen mogen zeggen wat ze echt denken en voelen. De buitenkring luistert naar de kinderen en gaat vervolgens aan de slag met wat ze gehoord hebben.’

Goed voorbereid:

Evelyne Derks: ‘Ik ben de afgelopen tijd al langsgegaan op de scholen om kennis te maken en ze uitleg te geven. Zo zijn ze goed voorbereid en kunnen ze ook alvast nadenken over de vragen. Met deze aanpak willen we kindertaal koppelen aan het Strategisch Verhaal. We hopen input op te halen, juist ook omdat kinderen dingen zo raak kunnen formuleren. Een quote van een kind kan soms meer zeggen dan 1.000 woorden van volwassenen.’

Inmiddels zijn de eerste bijeenkomsten geweest: wat waren je indrukken? Evelyne: ‘Mooi hoe kinderen puur vanuit hun belevingswereld vertellen wat voor hen van betekenis is. Bijvoorbeeld bij het domein ‘Houden van de wereld’: “Het is belangrijk dat we houden van de wereld, want als we ervan houden, gaan we er ook voor zorgen en dingen bedenken om het beter te maken”.’

Door op “Alle Cookies accepteren”, te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.