Directiebijeenkomst LeerKRACHT
Op dinsdagochtend 12 november vond de eerste LeerKRACHT directiebijeenkomst van dit schooljaar plaats op het bestuursbureau van de RVKO.
Met een groep van 25 RVKO-directeuren werd er gewerkt aan het verbinden van de Standaard, Kwaliteitsgebied, en Ambitie (SKA)-onderdelen uit het onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs met de LeerKRACHT-methodiek.
Er werd gestart met een een bordsessie, waarin directeuren zich positioneerden: bevindt de koppeling tussen SKA en de LeerKRACHT-aanpak zich in het DNA van de school, is er al een goede basis gelegd, of is het nog in de opbouwfase? Hier gingen zij met elkaar over in gesprek. Vervolgens werden drie groepen gevormd om langs de drie datamuren te lopen. Met behulp van een werkblad kon iedere deelnemer de eigen school inschalen op de verschillende SKA's, weergegeven op de datamuren (SKA1: visie, ambitie en doelen, SKA2: ritmiek en SKA3: retrospective). De muren waren gevuld met waardevolle en inspirerende informatie. In kleine groepen werden vervolgens drie acties geplot in het verandermodel van Scott Keller en Collin Price. Tot slot bereidden de deelnemers, met steun van de Leerkracht-academie, een werksessie voor het eigen schoolteam voor.
Er werd intensief samengewerkt en geanalyseerd, wat resulteerde in nieuwe inzichten en waardevolle initiatieven. De volgende directiebijeenkomst in maart biedt een vervolg op deze krachtige start.