Het bestuursbureau voor de klas

25/7/2024

Drie studiereizen vlak achter elkaar zijn natuurlijk leuk en leerzaam, maar ze slaan wel gaten in de toch al strakke personeelsplanning op de scholen. Daarom hebben medewerkers van het bestuursbureau de afgelopen weken geprobeerd te helpen waar dat kon. Hoe beviel dat?

In totaal gingen ruim 90 collega’s van 30 scholen mee op één van de drie studiereizen. Zo’n 21 medewerkers van het bestuursbureau vielen tijdens de reizen – naast hun reguliere werk – in op verschillende scholen, soms meerdere dagen per persoon.

Zo had Carla Kor-Matze (Team Onderwijskwaliteit) zich opgegeven om een dagje te helpen op de Willibrordschool in Rotterdam-Centrum, in groep 6. ‘Ik heb zelf vroeger voor de klas gestaan en heb mijn onderwijsbevoegdheid, dus het leek me zinvol en leuk om een school bij te staan. Het beviel me prima, superleuk! Maar wel intensief omdat je de kinderen en de exacte werkwijze van de klas niet kent. We draaiden het normale programma, maar gelukkig had de leerkracht van deze groep met een vooruitziende blik veel herhalingslessen ingepland. Ik vond het een waardevolle ervaring, die ik ook in mijn werk weer kan meenemen. Je merkt gewoon aan den lijve dat het werk van een leerkracht er echt toe doet!’

Respect

Merel van der Sluis (Communicatie) viel in op de Paus Joannes in Rotterdam-Zuid: ‘Van die school waren drie leerkrachten ½ en twee vakleerkrachten gymnastiek mee met de studiereis naar Schotland, dus ik heb me aangemeld om daar te gaan helpen. Ik heb in groep 1/2 geholpen, ’s ochtends bij juf Joke en ’s middags bij juf Edina. Het was echt een superleuke ervaring en ook leerzaam: je ziet zo zelf in de praktijk meteen weer waar we het allemaal voor doen. Ik heb echt nóg meer respect gekregen voor de leerkrachten en peuter- en kleuterleidsters. Ik heb ook echt van die mooie momentjes meegemaakt met de kinderen, ze zijn zó puur en lief. Die kleintjes hebben echt m’n hart gestolen! Er was een meisje dat pas anderhalf jaar geleden uit Syrië is aangekomen en al volledig meedraaide in de groep. Ze was niet te onderscheiden van de ‘Nederlandse’ kinderen, echt prachtig om te zien!’

Extra handjes welkom

En hoe beviel het bij de schooldirecties? We vroegen het adjunct-directeur Janine de Leeuw van de Paus Joannes en directeur Andrea Moret van de Willibrordschool: ‘We waren heel blij met dit aanbod van het bestuursbureau, dat zouden we vaker moeten doen!’, vertelt Janine. ‘Wij hadden al geprobeerd de afwezigheid van onze vijf collega’s intern op te vangen, maar de hulp vanuit het bestuursbureau was zeer welkom. We hebben de hele week elke dag twee of drie ‘nieuwe’ collega’s mogen verwelkomen, dat heeft echt geholpen! Aan het eind van het schooljaar heb je best grote kleuterklassen, dus dan zijn extra handjes meer dan welkom.’

Andrea: ‘Wij zitten er momenteel nog middenin, dus ik vind het lastig om al conclusies te trekken. Ik vind het heel waardevol dat de RVKO als lerende organisatie medewerkers de kans biedt zich te ontwikkelen via deze studiereizen en ik gun mijn collega’s dat ook van harte. Wel zie ik in de praktijk dat onze leerlingpopulatie baat heeft bij rust en regelmaat. Dan is vijf verschillende invallers voor de klas in één week voor sommige kinderen wat te veel van het goede. Wij kampen normaal gesproken al met een tekort, dus dan is drie leerkrachten een week moeten missen best een uitdaging. Gelukkig kwamen er vanuit het bestuursbureau drie lesbevoegde invallers en nog drie assistenten.’

Tips & tops

Janine: ‘We hebben met alle invallers na afloop een evaluatiegesprekje gehouden en daaruit bleek dat het positieve gevoel geheel wederzijds was. Wat ik vooral leuk vond, waren de tips & tops die we kregen: iedereen kijkt natuurlijk op een andere manier naar je school en juist die diversiteit was erg leerzaam. Wij hadden bijvoorbeeld Merel van der Sluis die een halve dag één-op één met een leerling optrok, maar ook Nicole van Dijk (oud-directeur) die voor groep 8 heeft gestaan, en zelfs Lia Zwaan (voormalig lid van het CvB) die bij een peuterklas en een kleuterklas assisteerde.’

Win-win

Merel: ‘In mijn gesprek met Janine na afloop kwam zij tot de conclusie dat het best goed zou zijn als we deze inval-actie jaarlijks zouden herhalen, los van eventuele studiereizen. Het zorgt voor verbinding tussen werkveld en bestuursbureau, en is voor beide partijen leerzaam en goed.’ Andrea vindt dat ook: ‘Ik denk dat een of meerdere dagen meelopen inderdaad heel waardevol is voor zowel het bestuursbureau als de scholen: het zorgt voor verbinding en meer wederzijds begrip. Maar dan wel graag als ‘extra’ op een goed gepland moment, niet als ‘in plaats van’ tijdens een studiereis.’ ‘Dat klopt’, vult Janine aan, ‘Het is een win-win voor iedereen, voor ons is het echt voor herhaling vatbaar!’

Door op “Alle Cookies accepteren”, te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.