Column Identiteit: Nestgeur
Door: Liesbeth Stalmeier, beleidsmedewerker identiteit
Waaraan herken je een RVKO-school? Elke school heeft haar eigen sfeer, die wordt bepaald door de mensen die daar samen optrekken: het team, de leerlingen en hun ouders. Elke school is een huis waar wordt geleefd, met een eigen dynamiek en een eigen identiteit. Als je bedenkt dat we bij de RVKO bijna 70 scholen hebben, is er dan iets wat ons bindt? Hoe voelt dat, als je binnenkomt in een RVKO-school? Hebben wij een eigen nestgeur?
‘De zeven waarden hebben we stevig vastgepakt’
Bij de eerste bijeenkomst van de ontwikkelgroep Identiteit in januari 2024 kwam ‘de RVKO-sfeer’ bij het kennismakingsrondje meteen naar voren. De ontwikkelgroep Identiteit is één van de ontwikkelgroepen die zijn opgericht in het kader van het nieuwe Strategisch Verhaal. In deze groep zitten negen mensen van totaal verschillende RVKO-scholen, bovenschools directeur en portefeuillehouder Identiteit Nicole van Dijk en ik. Sommigen hebben bij andere besturen gewerkt. Zij beschreven wat hen opviel, toen zij voor het eerst bij de RVKO kwamen: vriendelijkheid, aandacht, betrokkenheid en warmte. Is dat nestgeur?
De eerste stap die wij als ontwikkelgroep hebben gezet, is het opnieuw verwoorden van de zeven kernwaarden van de RVKO, die gebaseerd zijn op de katholieke traditie: verbondenheid, hoop, verwondering, vertrouwen, zorg, respect en gerechtigheid. Per kernwaarde hebben we de drie formuleringen uit 2005, 2015 en 2022 onder elkaar gezet, als startpunt van het gesprek. Dat is onze basis, daar komen we vandaan. Als je de drie beschrijvingen leest, ruik je de nestgeur van de RVKO. Die is niet veranderd. Er zijn ook verschillen. De toon is moderner geworden en er worden andere accenten gelegd, die passen bij de praktijk van de scholen, bij de mensen die daar samen leven, leren en werken. Wij hebben in onze scholen de rijkdom van de diversiteit. Katholiek onderwijs is er voor ieder kind. Het is onze opdracht ervoor te zorgen dat ieder kind zich thuis voelt. Als er geen aansluiting is met het leven van de school, blijven de woorden leeg.
We hebben gestoeid met woorden, in de ontwikkelgroep. De zeven waarden hebben we stevig vastgepakt en aan alle kanten bekeken – vanuit het perspectief van de leerkracht, de IB’er en de (adjunct-)directeur. Iedereen heeft praktijkvoorbeelden, iedereen heeft leerlingen op het netvlies. Alles kon gezegd worden, er is geschuurd en geschaafd. Er is ook veel gelachen. Wat ervan afspatte, is de gedrevenheid om leerlingen een warme, veilige school te bieden, waar ze worden gezien. De zeven kernwaarden zijn daarbij een kapstok, een houvast, een reminder.
Binnenkort worden de kernwaarden met de nieuwe beschrijving breed onder de aandacht gebracht, als een impuls om met een frisse blik naar het leven van je school te kijken. Ze zijn een energizer voor de nestgeur!