Ons strategisch verhaal 2024 - 2028

We leven in een bruisende, dynamische samenleving. Er is 24 uur per dag activiteit en we hebben een enorme hoeveelheid aan informatie binnen handbereik. Deze complexe maatschappelijke omgeving vraagt van ieder van ons een gezonde dosis wendbaarheid en actuele kennis van zaken. Het is belangrijk dat ons onderwijs aansluit op wat er in de wereld gebeurt. Tegelijkertijd geven we als RVKO met het verzorgen van katholiek onderwijs in de regio Rotterdam, zelf actief vorm aan deze wereld.

Het volgende hoofdstuk

Als grote onderwijsorganisatie ervaren we ook een bredere maatschappelijke opdracht. Een opdracht die verder reikt dan de grenzen van onze organisatie. We werken samen met andere onderwijsorganisaties om complexe en strategische uitdagingen samen op te pakken. Besturen vanuit samenwerking is simpelweg in het belang van de kwaliteit van het onderwijs en daarmee in het belang van alle kinderen in de regio. Door van elkaar te leren en met elkaar af te stemmen in respectvolle dialoog, winnen we aan kwaliteit op het gebied van onderwijs, personeel, innovatie, digitalisering en huisvesting en zijn we een waardevolle gesprekspartner voor de overheid en andere externe partners. We stimuleren de bestuurlijke samenwerking door organisatie-overstijgende agendapunten te identificeren en te agenderen. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Dat leren we onze kinderen en zo verhouden wij ons ook als organisatie tot onze omgeving.

‘Vanuit bezieling elke dag het best mogelijke en meest inspirerende onderwijs verzorgen, waarbij ieder kind gestimuleerd wordt om zich op eigen wijze optimaal te ontwikkelen.’’

Dit strategisch verhaal geeft richting aan de keuzes die we maken voor ons onderwijs en onze organisatie. We hebben het verhaal niet alléén geschreven. In co-creatie hebben we een gezamenlijk beeld gevormd van wat ons de komende jaren te doen staat: Tijdens sessies met collega’s vanuit de hele organisatie, ouders, de GMR, de Raad van Toezicht én onze leerlingen is input opgehaald voor dit strategisch verhaal. We hebben naar elkaar geluisterd en waardevolle gesprekken gevoerd. We vroegen leerlingen naar hun ervaringen op school en wat hun wensen zijn voor de toekomst. Thuis, op school en voor de wereld. De stem van de leerling is belangrijk voor ons, want onze organisatie draait primair om hun ontwikkeling.

De uitkomsten van deze sessies hebben we bij de viering van ons 150-jarig bestaan, in september 2023, met alle 2400 collega’s gedeeld. Tijdens het middagprogramma hebben we feedback en creatieve ideeën verzameld. Zo brachten we samen richting en focus aan.

Ons verhaal, dat in 1873 begon, is nog steeds springlevend. In dit nieuwe hoofdstuk voor 2024-2028 behouden we het waardevolle fundamentele, om zo de continuïteit van wat goed is mogelijk te maken. We verleggen accenten, waarbij we aandacht hebben voor digitalisering, ontdekkend en onderzoekend leren, Slim Organiseren en anders opleiden. In anders opleiden zien en benutten we kansen. Dit doen we in samenwerking met de Thomas More Hogeschool, onze convenantpartners en overige externe partners.

Voortbordurend op ons vorige hoofdstuk, brengen we focus aan op vier nieuwe domeinen. Dit zijn de strategische thema’s waarmee we de komende tijd aan de slag gaan.

Het ‘hoe’ werken we samen uit en geeft elke school op eigen wijze vorm. Zo ontwikkelen we met elkaar dit nieuwe hoofdstuk van het verhaal van de RVKO. Met oog voor mensen en kwaliteit van onderwijs en met hart voor onze kernwaarden maken we elke dag weer het verschil voor de kinderen én elkaar, zoals de tien generaties voor ons dat ook hebben gedaan.

Strategische thema's

• Houden van de wereld

• Kansrijk onderwijs

• Kwaliteit en professionaliteit

• In verbinding vanuit dialoog.

Waar we voor staan

We hanteren het katholieke mensbeeldals raamwerk, niet opgelegd welrichtinggevend. Daarbij is er een basisdie voor alle scholen geldt en die we uitdragen en ondersteunen met concrete handvatten. Vanuit deze basis is iedereen even waardevol en welkom. Zo stimuleren we ruimte, aandachten waardering voor de diversiteit van onze samenleving. Want als je nietsmeekrijgt, kun je ook niet kiezen. Datgeldt zowel voor onze leerlingen alsvoor onszelf. Wie je ook bent, je hoort erbij.

Werken vanuit onze katholieke traditie betekent voor ons ‘werken met hart en ziel’. Vanuit bezieling werken we aan een leven waarin je de moed en kracht in jezelf ontwikkelt, vanuit een positieve houding samenleeft en zorgt voor de wereld en elkaar. Dat is waar we ten diepste in geloven. Dat is wat wij toevoegen aan ons onderwijs.

Onze missie

De RVKO biedt leerlingen hoogwaardig en eigentijds onderwijs, met hart en ziel. Dit doen we vanuit onze kernwaarden: verwondering, respect, verbondenheid,zorg, gerechtigheid, vertrouwen en hoop.

Onze visie

Bij de RVKO werken we aan kansrijk onderwijs voor ieder kind. Elke dag verzorgen wij het best mogelijke en inspirerende onderwijs, waarbij ieder kind gestimuleerd wordt om zich op eigen wijze optimaal te ontwikkelen.

Onze besturingsfilosofie

We hebben een helder strategisch kader waarbinnen we sturen op autonomie in verbondenheid. Binnen onze organisatie hanteren we het subsidiariteitsbeginsel, waarbij het vertrouwen in de ander het uitgangspunt is. Subsidiariteit houdt in dat de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie wordt belegd.

Dit betekent dat:

• mensen zich verantwoorden over de voortgang van de werkzaamheden en van de opbrengsten door middel van gesprekken en rapportages,

• we werken volgens het principe ‘pas toe of leg uit’,

• we onze scholen een hoge kwaliteit van ondersteunende diensten bieden vanuit het bestuursbureau,

• professionals, individueel en gezamenlijk, de ruimte krijgen om hun kwaliteiten en talenten in te zetten, om zo optimaal bij te kunnen dragen aan de doelen van de school en de RVKO.

Verbinding met de wereld om ons heen

In een wereld waarin persoonlijke relatiesen wederzijds begrip steeds meer onder druk staan, willen we in verbinding staan met elkaar, de omgeving en de natuur. We willen wendbaar meebewegen met maatschappelijke tendensen en uitdagingen. We gaan veerkrachtig de toekomst tegemoet, om met lef en een gezonde dosis eigen wijsheid onze idealen te realiseren.

Bezieling gaat over je bron van energie en inspiratie, over dat waar je ten diepste in gelooft. De verbinding met iets dat groter is dan jij. Het gaat voorbij aan welke cultuur of taal dan ook. We vinden het belangrijk om in ons onderwijs ruimte te geven aan het innerlijk, gevoelens en diepste verlangens.

We willen kinderen leren om vanuit zelfbewustzijn te handelen, belangen af te wegen, hun eigen wijze keuzes te maken en hun eigen stem te ontwikkelen in dialoog en verbinding met de ander en de omgeving.

Als volwassenen geven we elke dag het goede voorbeeld. We zien de eigenheid van ieder kind en bieden hen de ruimte en omgeving om hun talenten te ontdekken. We helpen kinderen zelfbewust, kritisch en onderzoekend in het leven te staan en zich te ontwikkelen op het gebied van hoofd, hart en handen.

Wij staan voor inclusie, diversiteit en zorg voor elkaar.

Dit komt ook terug in onze vier thema’s voor de komende periode. Daarmee stimuleren en faciliteren we de ontwikkeling naar wereldburgerschap. Dat vraagt van onze professionals en leerlingen aandacht voor de ander en het andere, vanuit een emotioneel veilige omgeving, waarin zij zich geborgen voelen. Belangrijk daarbij zijn goede sociale vaardigheden en het kennen van en respectvol omgaan met je leefomgeving, de rijkdommen van wereldgeloven en filosofie en vele andere bronnen voor inspiratie en zingeving. In het kleine zit het grote.

Onze leerlingen

Vanuit onze katholieke inspiratie geven we iedere leerling de kans om uit te groeien tot een gelukkig mens, die in staat is ten volle te leven, met en voor anderen. Een levenskunstenaar die van betekenis is voor de ander en om kan gaan met voorspoed en tegenslag. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf én, vanuit naastenliefde en gemeenschapszin, voor anderen en de omgeving. We dragen optimaal bij aan een voor elke leerling goede en brede ontwikkeling. We proberen kinderen weerbaarder te maken in de huidige snel veranderende wereld.

Onze ouders/verzorgers

Het opgroeien van kinderen tot volwaardige burgers in een democratische samenleving en daarmee het bijbrengen van normen en waarden, is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van opvoeders en de school. Ouders en verzorgers zijn daarom als educatief partner betrokken bij de school en het leerproces. De school is actief onderdeel van de wijk. We zijn steeds met elkaar in een open en respectvolle dialoog en vinden het belangrijk elkaar juist, tijdig en volledig informeren.

Onze professionals

Onze professionals bepalen voor een belangrijk deel het succes van de organisatie. Zonder hen is er geen onderwijs. Professionele en persoonlijke groei, vitaliteiten verbondenheid met elkaar en de organisatie zijn voorwaarden voor werkgeluk en essentieel voor de kwaliteit van ons onderwijs. Hierin leren we van en met elkaar.

Onze organisatie

We zijn een lerende organisatie waarin onze mensen binnen een helder kader hun verantwoordelijkheid nemen, waar op respectvolle wijze wordt samengewerkt, waarin er aandacht en zorg is voor elkaar en waarin onze kernwaarden herkenbaar worden voorgeleefd. Binnen onze organisatie staan mensen centraal en zijn systemen ondersteunend.

Onze omgeving

We leveren een betekenisvolle bijdrage aan een betere wereld, waarin mensen hun kwaliteiten en talenten duurzaam ontwikkelen, van betekenis zijn en zorg hebben voor elkaar en de omgeving. We werken samen binnen stad en regio en durven daarbij complexe uitdagingen te benoemen en waar nodig over onze eigen schaduw heen te springen.

Onze thema’s voor 2024-2028

De komende periode staan in onsonderwijs en ons handelen de volgendevier thema’s centraal:

Houden van de wereld

We zien het als onze opdracht om eraan bij te dragen dat kinderen van de wereld houden, voor hun eigen leven en dat van anderen verantwoordelijkheid nemen en als wereldburger zorgen voor noodzakelijke vernieuwingen, zoals filosoof Hannah Arendt het zo mooi verwoordt. We staan voor inclusie en zorg voor elkaar en zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een gelukkige samenleving.

‘De wereld is de enige woonplek van ons, daar moeten we zuinig op zijn. Je moet er nog superlang mee in het leven. Het is belangrijk dat je er goed voor zorgt.’

Leerling RVKO

Op school stimuleren en faciliteren we de ontwikkeling van wereldburgerschap. We stimuleren empathie en aandacht voor de ander en het andere. Met oog voor onze eigen leefomgeving, maar ook voor de rijkdom van wereldgeloven, culturen en filosofie. We brengen kinderen het besef bij dat ze onderdeel zijn van een rijke, gevarieerde wereld. En dat ze, met hun eigen kwaliteiten, impact kunnen maken.

Als professionals geven we het goede voorbeeld. We zorgen voor een brede kennisbasis en bewustwording rondom het thema duurzaamheid en vertalen dit praktisch naar ons dagelijks handelen.

Kansrijk onderwijs

Geen kind is hetzelfde. We bieden ieder kind de kans om zich rijk te
ontwikkelen. Als organisatie met 67 scholen in Rotterdam en omstreken, zijn we ons ervan bewust dat er in onze maatschappij sprake is van ongelijke kansen voor kinderen. Hier leggen we ons niet bij neer. We leveren maatwerk en zetten in op ongelijke behandeling waar dat nodig is. Zo realiseren we kansrijk onderwijs voor ieder kind.

‘Ik heb graag de gymmeester om mij heen. Ik mag van hem dingen doen die anderen niet mogen doen omdat ik op free-runnen zit. De meester vertrouwt mij.’

Leerling RVKO

We zorgen voor een stevige basis van kennis en vaardigheden, met
aandacht voor de rol en impact die moderne technologie hierin heeft.
Vanuit kerndoelen en doorlopende leerlijnen is er optimaal aandacht
voor taal, lezen en rekenen. Dat doen we door rijk en betekenisvol
onderwijs te geven, onder andere door spelend leren, samenwerken,
bezinning en het aanleren van een kritische houding. We maken
onze leerlingen mediawijs en hebben aandacht voor creatieve vakken en burgerschap.

Voor veel van onze kinderen is bewegingsruimte, sporten en buitenspelen niet vanzelfsprekend. Ten behoeve van het creëren van optimale kansen voor de ontwikkeling van ieder kind hebben we aandacht voor en investeren we in een gezonde levensstijl en vitaliteit van de leerlingen. We stimuleren de doorontwikkeling van bewegend leren, waarin onderwijsdoelen gekoppeld worden aan lichamelijke activiteiten.

Kwaliteit en professionaliteit

We hebben oog voor de eigenheid en diversiteit van collega’s en stimuleren en faciliteren hun ontwikkeling. We zijn een lerende organisatie die staat voor kwaliteit en professionaliteit. We willen een onderscheidende werkgever zijn, aantrekkelijk en betrouwbaar. In de huidige tijd worden we geconfronteerd met flinke uitdagingen, zoals het waarborgen van voldoende personeel op alle scholen en het behouden van de onderwijskwaliteit. Deze uitdagingen vragen
om meebewegen, samenwerken én anticiperen, met veerkracht en wendbaarheid.

‘De keuzelessen, skillslab, de plusklas en vooral de juffen en de meesters moeten blijven.’

Leerling RVKO

We werken aan onze kwaliteit met behulp van kennis uit (praktijk)onderzoek en kennis over de praktijk (evidence informed) en denken altijd in de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen en professionals. We stimuleren een open leercultuur waarin professionals van en met elkaar leren en ontwikkelen. Door middel van carrièrepaden voor onze professionals en Slim Organiseren met vakspecialisten en onderwijs ondersteunend personeel zetten we in op het versterken van de onderwijskwaliteit en de kwaliteit van het beroep. Zo werken we aan complementaire onderwijsteams waarin alle collega’s optimaal tot hun recht komen.

Voortschrijdende digitalisering is in de toekomst onvermijdelijk. Het is verweven met hoe mensen en organisaties met elkaar werken en verbonden zijn. Het biedt voordelen ten aanzien van de efficiency en effectiviteit van onze professionals, maar ook kansen voor innovatieve, motiverende, inspirerende educatie van de kinderen. We ontwikkelen daarom een heldere visie en gaan met elkaar in gesprek, om de aansluiting met de digitale ontwikkelingen niet te verliezen en tegelijkertijd de menselijke maat in het contact met onze kinderen te behouden. Binnen onze organisatie staan mensen centraal en zijn systemen immers ondersteunend. Digitalisering en de menselijke maat vragen de komende jaren onze zorgvuldige aandacht, overweging en afweging.

In samenwerking met de Thomas More Hogeschool verbinden we onderzoek met de praktijk in de scholen en doen we wetenschappelijk onderbouwd onderzoek op actuele thema’s met als doel het onderwijs en de opleiding van onze professionals toekomstgericht te ontwikkelen.

In verbinding vanuit dialoog

Ieder mens in onze organisatie - van leerling tot bestuurder - is aanspreekbaar en kan de ander aanspreken vanuit de respectvolle dialoog. Daarbij heeft iedereen - en in het bijzonder het bestuur en management - de opdracht om te zorgen voor een veilige omgeving waarbinnen deze dialoog plaats kan vinden.

‘Je moet gewoon naar diegene toegaan en vragen wat is je naam en vertellen hoe oud je bent en dan ga je steeds meer communiceren en dan wordt het je vriend. Als er een conflict is en de ander begrijpt het soms anders, misschien bedoelt hij iets anders. Stel dan een vraag.’

Leerling RVKO

We zorgen ervoor dat onze leerlingen vaardig worden in het voeren van een respectvolle dialoog en geven hierbij zelf het goede voorbeeld. We nodigen ouders en partners in onze omgeving actief uit om samen met ons en de kinderen verantwoordelijkheid te nemen om het goede gesprek te voeren. We leren kinderen over non-verbaal gedrag en leren hen respect te hebben voor verschillen van mening. We mogen allemaal iets anders denken, onze eigen mening hebben en in vrede en harmonie naast elkaar leven.

Zo realiseren we optimale ontwikkelingsmogelijkheden en pedagogische continuïteit voor alle kinderen, hoe verschillend ze ook denken of zijn. Kinderen leren hun eigen gevoel, emoties, reacties, talenten en kwaliteiten bewust te herkennen en ten goede te ontwikkelen. Die basis versterken leidt voor de kinderen tot respectvolle uitingen en verbonden dialogen vanuit bezieling.

Richtinggevende uitspraken

Houden van de Wereld

Leerling:
Zorg voor anderen en de omgevingis geïntegreerd in het (onderwijs)aanbod.

Organisatie:
Duurzaamheid en inclusiviteit zijnaltijd uitgangspunt van ons beleiden handelen.

Professional:
Handelt vanuit duurzame eninclusieve principes en heeftdaarin een voorbeeldfunctie.

Omgeving:
Onze verantwoordelijkheid reikt
verder dan de muren van de school.

Kansrijk Onderwijs

Leerling:
Ieder kind krijgt optimale kansenom zich te ontwikkelen naar eigenvermogen.

Organisatie:
We werken voortdurend aan
inclusiever onderwijs met een
rijk en betekenisvol aanbod.

Professional:
Werkt en ontwikkelt zich op basisvan talenten, ambities en mogelijkheden.

Omgeving:
We realiseren een sterke schilom de school door actieve samenwerking met ouders/verzorgersen andere partners.

Kwaliteit en Professionaliteit

Leerling:
Ieder kind wordt gestimuleerd omzichzelf te leren kennen.

Organisatie:
We ontwikkelen ons alslerende organisatie op basisvan subsidiariteit.

Professional:
Toont eigenaarschap voor eigenhandelen en professioneleontwikkeling.

Omgeving:
We zijn een proactieve en betrouwbare samenwerkingspartner vooronze omgeving.

In Verbinding vanuit Dialoog

Leerling:
We creëren een veilige omgevingwaarbinnen de stem van ieder kindwordt gehoord.

Organisatie:
We werken aan optimale verbinding, samenwerking en solidariteitin onze netwerkstructuur.

Professional:
Heeft een open houding, isnieuwsgierig naar de ander enheeft daarin een voorbeeldfunctie.

Omgeving:
Onze verantwoordelijkheid reiktverder dan onze eigen organisatie.We verbinden ons vanuit onzemissie en visie actief met onzeomgeving en nodigen anderendaarbij uit.

Door op “Alle Cookies accepteren”, te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.