Aandacht en zorg op de MMK

26/11/2024

De Minister Marga Klompéschool in Rotterdam-Ommoord werkt sinds het schooljaar 2023-2024 met een SZT (schoolzorgteam), vertelt IB’er Anke Boelema: ‘En dat bevalt prima! Door de vaste overlegstructuur hebben we elkaar beter leren kennen en weten we elkaar ook sneller te vinden als het nodig is.’ Het SZT bestaat naast Anke, haar collega-IB’er Stephanie Blomsteel en directeur Sadhana Raaijmakers van de MMK, uit schoolmaatschappelijk werker Pamela van der Scheer (MDR), Nynke Oosterlee (PPO Rotterdam), Merel Hamstra (CJG) en Mellika del Prado (Wijkteam Ommoord), die tijdelijk wordt vervangen door haar collega Lydia Ridderhof.

Hoe geven jullie de samenwerking vorm?
Stephanie: ‘Onze schoolmaatschappelijk werker Pamela is hier drie dagen per week, waaronder in ieder geval ook de maandag. Het Wijkteam is elke week op maandag op onze school, dus is dat een belangrijke dag voor contact en overleg. PPO is hier sowieso regelmatig op school voor bijvoorbeeld overleg, gesprekken of observaties. En eenmaal per periode hebben we gezamenlijk multidisciplinair overleg (MDO) over de belangrijkste zorgcasussen.’

Hoe komen kinderen in beeld?
Sadhana: ‘Signalen over een zorgbehoefte kunnen echt uit alle hoeken komen: een kind zelf, ouders, een leerkracht of een IB’er. Het is ons nadrukkelijk beleid om als team heel zichtbaar te zijn op school, dus elke ochtend staan collega’s bij de voordeur van de school, iedereen persoonlijk te begroeten, en elke middag na school zijn alle collega’s op het schoolplein, ook als het regent. Iedereen moet zich hier welkom en veilig voelen, daar werken we bewust aan. Daarmee wordt het voor ouders laagdrempeliger om met een vraag te komen en dat maakt het voor ons heel makkelijk om dan te zeggen: ‘O, maar vandaag is Pamela er, zullen we het even aan haar vragen?'

Anke: ‘Een groot verschil is dat Pamela hier door de SZT-subsidie nu drie volle dagen is, in plaats van zes uurtjes per week vroeger. Ze is veel zichtbaarder en iedereen kent haar, ook de kinderen, en dat werkt heel goed.’ Pamela: ‘Doordat ik er meer ben, zie ik het vertrouwen van ouders en kinderen langzaam groeien, waardoor ik bijvoorbeeld ook makkelijker bij mensen thuis kan langskomen.’ Lydia: ‘We merken dat deze aanpak de afstand tussen onderwijs en zorg veel kleiner maakt. Het is voor ons als Wijkteam ook makkelijk om op een natuurlijke manier langszij te komen, zonder dat dat meteen heel spannend is voor ouders of kind.’ Stephanie: ‘En we spreken elkaar onderling makkelijker: ik word inmiddels naar aanleiding van een aanmelding gewoon gebeld door collega’s van Mellika of Lydia, als ze een vraag hebben over een bepaald kind. Dat werkt niet alleen veel sneller dan vroeger, maar ik kan ze ook veel meer achtergrond geven, dus de kwaliteit van de zorg wordt daardoor beter.’

Succesfactoren
Sadhana: ‘We hebben binnen het SZT van tevoren besproken hoe we in onze school omgaan met elkaar en met de kinderen. We hebben hier een open cultuur, waarin we dingen snel bespreekbaar maken. Die transparantie is belangrijk voor een goede samenwerking, denken wij.’ Nynke: ‘Duidelijkheid is belangrijk, en ook dat het gezellig is, dat je elkaar kent en je welkom voelt. Je moet elkaar kunnen vertrouwen om goed te kunnen samenwerken.’ Dat klopt, volgens Lydia: ‘Ik denk dat iedereen hier ook laat zien dat dit onderwerp belangrijk is, dat je er tijd en aandacht aan besteedt. Ik merk op de MMK dat de IB’ers ouders echt meenemen richting zorg, dat is heel goed!’

Hoe zorgen jullie voor zichtbaarheid van het SZT naar leerkrachten en ouders?
Anke: ‘We hebben begin vorig schooljaar het SZT uitgebreid voorgesteld in de nieuwsbrief en op een ouderavond. We zien dat leerkrachten bijvoorbeeld bij een oudergesprekje al voorstellen om even naar Pamela te stappen als dat nodig kan zijn.’

Wat is de meerwaarde van een Schoolzorgteam?
Nynke: ‘We merken als PPO dat we in een SZT sneller kunnen schakelen en dat de lijnen korter zijn. Door het multidisciplinaire overleg is iedereen op een efficiënte manier op de hoogte van de relevante zaken. Volgens mij is er meer en betere afstemming en wordt er daardoor minder langs elkaar heen gewerkt.’ Lydia: ‘Dat klopt! Kijk, de wachtlijsten die er zijn voor toegang tot specialistische externe zorg kun je met een SZT niet oplossen. Maar je hebt wel sneller de mogelijkheden – en onmogelijkheden – in beeld, zodat je ouders ook sneller een antwoord kunt geven.’

Sadhana: ‘De winst zit hem onder andere in de grotere beschikbaarheid van het schoolmaatschappelijk werk en in de kortere lijnen met PPO, Wijkteam en CJG. Wij zijn echt heel blij met ons zorgteam. We zien ook echt al in concrete gevallen de voordelen van deze aanpak. Zo waren er op een bepaald moment in een groep relatief veel gedragsproblemen, die we goed konden aanpakken met kindgesprekken door Pamela. Een voordeel is ook dat onze IB’ers nu weer wat meer tijd hebben voor hun andere taken.’

Wat zijn jullie leerpunten van dit eerste jaar?
Anke: ‘We zijn eigenlijk best tevreden met hoe het loopt. Natuurlijk kunnen er altijd dingen beter en zijn we het ook niet altijd met elkaar eens. We zouden eigenlijk nog wat sneller in actie willen komen, niet afwachten tot het fout gaat. Maar in de kern zie je dat deze aanpak voordelen oplevert voor de kinderen en de gezinnen, en daar doen we het voor. Ik hoop dat de gemeente hier budget voor blijft vrijmaken, ik gun dit in principe elke school!’

Door op “Alle Cookies accepteren”, te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.